fredag 28 september 2012

Naivt att bygga missnöjet på lärarfackens PR-spel ...

Nu har de båda lärarfacken skrivit på det nya läraravtalet. 4,2 % blev det. Jag har nu läst hela avtalet och om jag kliver ur mitt lärarperspektiv i några minuter känner jag att jag inte alls är missnöjd. Jag är naturligtvis inte nöjd utifrån mitt lärarperspektiv eftersom jag, liksom många andra lärare, inte är nöjd med den riksnivån på lärarlöner i Sverige jämfört med andra I-länder.

Jag är inte missnöjd med läraravtalet av flera olika skäl men det finns tre centrala punkter i avtalet som jag tycker är värda att poängtera.
Det nya avtalet är bland annat ett smart avtal. Jag påstår detta pga att avtalet är på 4 år men har 2 sifferlösa år. De siffrorna kommer att vara prdukter av de kommande förhandlingar om två år. Avtalet är dessutom uppsägningsbart. Det betyder att om lärarfacken och SKL inte kommer överens om de nya siffrorna om ca 2 år, så kommer man att säga upp avtalet.
Det smartaste med nya läraravtalet är att man har satt det nya förhandlingsdatumet precis mitt i riksdagsvalrörelsen.

Både LF och LR är medvetna om att deras PR-spel kring 10.000 kronors löneförhöjning var just ett PR-spel, dock ett viktigt och avgörande sådant. LF och LR är även medvetna om att de lönenivåerna som facken pratade om kräver ju kraftiga statliga prioriteringar. LF och LR vet mycket väl att detta klarar inte kommunerna själva. Kommunerna har redan nu golvats ner av en korkad regering. Kommunerna måste få kraftigt statligt finansiellt stöd för att klara kraven.
Men lärarfacken går ändå ut med en stor PR-kampanj och kräver 10.000 kronor förhöjning per månad. PR-spelet var i sig en kul grej men inte ska man, som lärare, vara naiv och tro att det blir 10.000 kronor mer per månad för lärarna utan en riksprioritering ! Därför tycker jag att timingen med nya förhandlingar samtidigt som riksdagsvalarbetet inte är bara bra utan smart också.
Jag hörde en gymnasielärare som intervjuades av SVT. När journalisten frågar varför han var missnöjd så sade han: "Vi skulle ju få 10.000 kronors förhöjning". Då har han enligt min mening inte fattat det hela med förhandlingsspelregler, PR-kampanj och framför allt finansieringsramar. Ett naivt perspektiv med andra ord.
Jag tackar härmed båda lärarfacken ! Inte för att jag är nöjd men kanske för att jag inte är missnöjd med vårt nya avtal :)
John Omoomian-Lindesberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar