lördag 21 maj 2011

Ett samhälle med ökade klyftor är ett farligt samhälle !

Min bilder
Vi socialdemokrater har sadlat om lite nu ! Vi har en ny ordförande som heter Juholt. Gubben har humor och är rapp i käften, speciellt mot journalister. Han är ju själv en f.d journalist, något som underlättar :)
Jag var och lyssnade på honom i Örebro den 11 maj då han stöttade vårt valarbete i Örebro. Jag älskade bilden av det Sverige som han vill ha. Men samtidigt finns det enstaka röster som internt kritiserar honom för fel fokus. Man menar att S inte behöver ha huvudfokuseringen på vård och skolan, då de frågorna är redan S-frågor, speciellt "vården". De områdena behöver inte sönderdelas i debatten, menar kritikerna. Han borde fokusera mer på arbetslinjen, menar man. Men jag tycker att det ena behöver inte utesluta det andra. Arbetslinjen är en fråga som mer eller mindre är kontinuerligt föränderlig. Ett området som man inte kan ha en färdig mall för. Man måste anpassa lösningarna efter dagens situation. Men politiskt tycker jag man ska ha den heliga grunden/utgångspunkten att vi inte ska låta marknaden avgöra hur politiken ska se ut. Det som högerpolitiken bygger på och visar sina bieffekter mer och mer. Politiken får absolut inte vara åskådare medans marknaden spela själva matchen ! Det Sverige är ett Reinfeldt-Sverige som jag icke vill ha.
Men varför säger jag så ?
För några månader sedan pratade jag med en av mina elever. Han är enligt den svenska mallen ett fattigt barn. Han bor väldigt trångt. Han har inget eget rum. Han har arbetslösa föräldrar. De försörjer sig med försörjningsstöd. Han åker ingenstans när det är lov. Hans värld är Hagaberg och hans räddning vad gäller efterskoltiden är Hagabergs fritidsgård.
Vi började snacka om musik och vi kom in på klarinett eftersom jag berättade för honom att min son, som går i samma skola som han spelar klarinett. Jag sade till min elev att jag kan ta med mig sons klarinett om han ville prova. Först sade han nej, men efter ett tag sade han "OK". Dagen efter lånade jag min sons klarinett och lät honom prova. Det tog ungefär 5 minuter och så lät det som att han spelade någon låt. Det lät väldigt bra i alla fall. Jag frågade: "Är det verkligen första gången du spelar klarinett?", "Nej", sade han. "I hemlandet jobbade min mamma åt en familj som "piga" och jag brukade följa med ibland, och när de inte var hemma så tog jag deras barns klarinett och provade i smyg, och min mamma var orolig och bad mig hela tiden att jag skulle lägga tillbaks den. På den vägen är det !!"
Det här barnet är en otrolig resurs. Ett barn med mycket kapacitet. Men han har inte råd att vara elev på kulturskolan i Lindesberg.
Då menar jag så här: Med min elev i bakhuvudet så kan vi fundera på följande: "Hur många elever i liknande situation finns inte i Sverige ?", "Väldigt många", är svaret. Ett samhälle som bygger på egoism där jag som medborgare nöjer mig med de sakttesänkningarna JAG har fått och struntar i bieffekterna är ett farligt samhälle. Ett samhälle med ökade klyftor är INTE BARA ORÄTTVIST, utan det är farligt utifrån nationalekonomiska perspektiv också. Min elev tappas ju bort och inte ges möjlighet inom ett område som han utan den minsta tvekan kan vara en tjärna i. Och detta är pga att han har fattiga föräldrar ! Sverige har inte råd med att ha så många fattiga barn som bor under taskiga förhållanden, eftersom klyftor producerar en struktur som inte gynnar dem. Vi har hur många duktiga elever som helst som inte har förutsättningar men har den absoluta kapaciteten. Detta är ett barn/utbildningsperspektiv. Ta denna tanke och koppla den till arbetsmarknaden, vuxenutbildningen, sjukförsäkringssystemet etc etc.
Vill vi ha ett Sverige där en grupp jobbar ihjäl sig medans den andra gruppen inte kan komma in ?
Vill vi ha ett Sverige där möjligheter ges till vissa och förutsättningar skapas åt vissa, medans andra är chanslösa ?
Vill vi ha ett egoistiskt Sverige som leder både till orättvisa och nationalekonomisk oreda ?
Och vad är Juholts huvuduppgift ? Enligt mitt sätt att se på det hela är hans huvuduppgift det att förklara just detta att klyftor i ett samhälle är farliga utifrån många perspektiv bland annat utifrån ett natinalekonomiskt perspektiv. Gentemot Reinfeldt som hävdade 1994 att ett samhälle med klyftor är ett dynamiskt samhälle !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar